21 March 2014

Serpihan misteri berhampiran Australia kelihatan seperti sayap MH370

Kebanyakan Boeing 777 yang terhempas ke dalam laut akan tenggelam, tetapi objek yang dilihat terapung di luar pantai Australia boleh jadi "X" yang ditandakan di tempat kejadian.

Serpihan yang terdapat di selatan Lautan Hindi itu nampaknya sesuai dengan saiz bahagian-bahagian pesawat Boeing 777, dan lokasinya terletak dalam julat yang boleh dicapai oleh pesawat MH370.

Jika ya, ini adalah penemuan yang tidak dijangka dan sangat dialu-alukan dalam konteks pencarian. Ramai pakar menyatakan bahawa berkemungkinan ia boleh mengambil masa beberapa bulan sehingga serpihan itu ditolak ke pantai, sebelum petunjuk kukuh pertama ditemui kepada misteri ini.

Pada masa ini, kunci pertama bagi menilai penemuan yang munasabah ini ialah: apa yang terapung dan ia tidak?

Bahagian kapal terbang yang berkemungkinan boleh kekal di permukaan air ialah sayap. Saiz sayap Boeing 777 adalah 200 kaki. John Young, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia berkata, kepingan terbesar muncul pada imej-imej satelit adalah kira-kira 78 kaki panjang - yang merupakan penemuan penting kerana sayap Boeing 777 adalah panjang tetapi juga sangat nipis. Saiz ini konsisten dengan separuh daripada sayap.

Bahagian yang paling berat daripada pesawat udara adalah enjin-enjin. Enjin-enjin dipasangkan di sayap dan akan tertanggal akibat impak yang kuat. Di lautan, mereka akan tenggelam seperti bom.

Bahagian yang paling kukuh struktur pesawat yang membawa semua beban aerodinamik utama - adalah kotak sayap , di mana sayap bersambung dengan badan pesawat. Ia juga adalah berat dan mungkin akan tenggelam. Sepertimana sayap , permukaan ekor yang mendatar dan menegak - mudah tertanggal dari badan pesawat dan terapung.

Salah satu daripada banyak perkara yang menarik tentang perkembangan ini ialah pembangunan satelit dan bagaimana ia dibuat . Seminit sebelumnya kita bercakap mengenai kekosongan besar tanpa mata untuk memerhati, namun selepas itu, nampaknya ada aset yang boleh digunakan dengan cepat.

Sehingga kini , hanya satelit Inmarsat milik sebuah syarikat London yang merupakan satu-satunya cara untuk mengesan di mana kedudukan Boeing 777 tersebut, berpandukan isyarat ping yang menunjukkan berapa lama pesawat itu "hidup”. Banyak negara sedang bekerjasama dalam pencarian ini, dan ada yang mempunyai lebih banyak sumber daripada yang lain. Agensi-agensi perisikan sangat keberatan untuk mendedahkan aset mereka dan, dalam hal ini mungkin telah menjadi rakan "senyap" dalam pencarian - satelit boleh dipindahkan dari orbit biasa mereka dalam keadaan kecemasan, sepertimana dilakukan apabila pemberontakan di Libya bermula.

Menteri Pengangkutan Malaysia, Hishammuddin Hussein menyifatkan imej satelit baru ini sebagai "petunjuk yang boleh dipercayai”. Malangnya, kita telah belajar dalam tempoh 12 hari lalu bahawa rakyat Malaysia selalunya tidak boleh dipercayai dalam kenyataan mereka, tetapi dalam kes ini , Australia, lebih berhati-hati , dengan jelas mengambil ini sebagai satu perkembangan yang sangat baik.