13 August 2011

Kecelaruan Sistem Pendidikan Negara

Sebagai seorang bapa kepada 4 orang anak-anak yang masih bersekolah, aku berasa agak kecewa dengan sistem pendidikan yang diamalkan di negara ini. Sebagai ibubapa, apa yang kita mahu sebenarnya? Adakah kita mahu anak-anak kita berjaya dalam pelajaran atau berjaya dalam hidup, atau adakah kita mahu anak-anak kita berjaya di dunia atau di akhirat, atau kedua-duanya sekali?

Melihat kepada situasi sekarang ini, jelas bahawa sistem pendidikan yang diamalkan sekarang ini memaksa masyarakat mengejar kecemerlangan dalam pelajaran akademik semata-mata. Kecemerlangan anak-anak dalam akademik adalah sebagai penanda aras kecemerlangan ibubapa dalam mendidik anak-anak mereka. Bagi memastikan anak-anak berjaya dalam pelajaran, ibubapa berlumba-lumba menghantar anak-anak ke pusat-pusat tuisyen berbayar. Bagi golongan yang tinggal di luar bandar dan pedalaman serta tidak berduit, hanya tuisyen percuma yang diharapkan. Situasi ini menjadikan persaingan pendidikan yang tidak adil di antara pelajar-pelajar di bandar-bandar dan di kawasan pedalaman.

Anak-anak juga dibebankan dengan harapan menggunung ibubapa. Balik sahaja sekolah, berkejar pula ke pusat-pusat tuisyen. Bagi golongan bukan Islam mungkin tidak menjadi bebanan yang terlalu besar, tetapi bagi pelajar-pelajar Islam yang ibubapa mereka melihat bahawa nilai-nilai keagamaan itu masih penting, maka pelajaran agama menjadi tumpuan selepas waktu sekolah dan waktu malam digunakan untuk tuisyen. Rupa-rupanya, anak-anak menjadi lebih sibuk daripada golongan ibubapa yang bekerja. Di manakah keindahan mereka melalui zaman kanak-kanak? Adakah ibubapa sanggup mengetepikan harapan mereka agar anak-anak dapat membesar dan menikmati zaman kanak-kanak mereka tanpa bebanan yang dicipta melalui sistem pendidikan ini?

Matapelajaran Agama Islam dan Pendidikan Moral bukan lagi menjadi matapelajaran wajib bagi peperiksaan di peringkat sekolah rendah dan hanya diajar sebagai syarat sahaja. Ada sesetengah ibubapa yang sanggup mengenepikan pendidikan Fardu Ain dan Al-Quran semata-mata untuk membolehkan anak-anak mereka menumpukan perhatian kepada tuisyen akademik. Bila keadaan ini berlaku, persoalannya bagaimanakah kita boleh membentuk anak-anak kita menjadi insan yang mulia?

Kejayaan dalam pelajaran belum tentu menjadi tiket untuk kita berjaya dalam hidup dan boleh menjadi hamba kepada Maha Pencipta dan anak yang baik. Kejayaan dalam pelajaran biasanya dikaitkan dengan kerjaya yang bagus dan sudah tentu tidak dapat lari dari kesibukan. Pernahkah kita dengar atau lihat apabila anak-anak yang berjawatan besar mengabaikan ibubapa mereka yang telah tua ataupun sanggup menghantar ibubapa masing-masing ke Rumah-rumah Kebajikan kerana tidak mampu menjaga akibat urusan mereka yang terlalu sibuk? Kesibukan anak-anak yang berkerjaya juga sering menjadi punca pertelagahan di kalangan mereka tentang siapa yang sepatutnya menjaga ibubapa yang telah tua dan uzur itu.